Sahabenin tarikatçılara bakışı

'Hadis ve Sünnet Yolu' forumunda İlim Talebesi tarafından 29 Ara 2016 tarihinde açılan konu

  1. İlim Talebesi

    İlim Talebesi Üye Üye

    Amr b. Abdullah b. Zubeyr rivayet ediyor:

    Bir gün eve geç geldim, babam "nerede olduğumu sordu", ben de : “bazı insanlar gördüm ki onlardan daha hayırlısını görmemiştim. Oturmuş zikir yapıyorlardı. Kimisi titriyor ve o kadar cezbeye tutuluyorlardı ki Allah korkusundan düşüp bayılıyorlardı. Onları görünce yanlarında oturdum” dedim.

    Babam “hayır onlarla bundan sonra beraber oturma” dedi. Onun bu sözünü yadırgadığımı anladı ve : “Ben Peygamberi (s.a.v.) gördüm. Ebu Bekir'i, Ömer’i Kur’an okurken gördüm onlardan hiçbiri cezbeye tutulmuyor ve düşüp bayılmıyordu. Acaba senin gördüğün bu kimseler Ebu Bekir’den Ömer’den daha mı fazla Allah’tan korkuyorlar” dedi. Düşününce babamın dediğinin doğru olduğunu anladım ve bir daha onların yanında oturmadım.

    Sened:

    Rivayetin ravileri arasında yer alan : Abdullah b. Musab b. Sabit için bazıları güvenilir bazıları ise zayıftır demiştir.Zayıf diyenlere göre : en hafif cerh ile zayıf olduğu söylenmiştir.

    Yani bu ravi yalancılık ve hadis uydurmak gibi ağır ithamlar ile suçlanmamıştır.Rivayetin diğer ravileri ise güvenilirdir.

    (Ebu Nuaym, Hilye, III/167, Amir b. Abdillah b. Zubeyr'den; Hayatu’s Sahabe - Muhtasar Hayatu's Sahabe, Kandehlevi, sf: 499; Nureddin el Heysemi, Mecmau'z-Zevaid, I, sf: 189)
     
  2. muallim08

    muallim08 Profesyonel Üye Üye

    Sahabe döneminde tasavvuf veya tarikat ismi yoktu galiba...

     
  3. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    Yunus Emreyi tekfir etmemiştir, yunus emrenin o şiirini batıl maksatla söyleyenleri tekfir etmiştir aslında..
    Aynı şiirin bir benzerini Eşrefoğlu Rumi de divanında yazmıştır. ve kimse Eşrefoğlu Rumiyi tekfir etmemiştir bu sebeple.


    Buna dair kaynak verebilirsen bir bakmak isterim. Gerçi şeyhülislamlar zamanında farklı alimlere yakınlık-uzaklık olagelmiştir.
     
  4. cemaliii

    cemaliii Gayretli Üye Üye

    biz böyle diyoruz.
     
  5. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    kırmızıyla işaretlediğin yerden Yunus emre kastedildiğini söylemen şakadır umarım..
    o çalıp oynayan kişilerin şeyhinden bahsediyor yahu..bunu anlamadım deme lütfen..
    fetva ayrıca o kişilerin çalgı çalıp rakslarından bahsediyor..fetvayı yanlış anlamışsın..

    Eşrefoğlu Rumi'nin benzer dizeleri de şu şekildedir:
    Kimse bu dizeler küfür dememiştir. :

    Akil ister cennet ü hur ü kusur gılman ola
    Aşıkın hiç meyli yoktur cennet ü ni'masına
     
    Son düzenleme: 30 Ara 2016
  6. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    Kanuni meselesi de araya kaynamasın..
     
  7. seferi

    seferi Gayretli Üye Üye

    Kimler cezbeye tutulmuş gibi titremez. Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Nakşibendi, Sami Efendi gibi temkin makamında olanlar ile ilim talabesi, redvekabul gibi başkalarının dedikodusu ile ömür geçirenler. Birinci olarak zikrettiklerimiz derya gibidiler, feyz yağdıkça yine de taşkınlık göstermiyorlar. İkinci olarak zikredilenler ise damlaya hasret, nereden taşacaklar!

    Yolda olanlarda ise olabilir böyle haller ama çok daha hoş görülmez. Maalesef bazı yerler bu gibi şeyler çok iyi bir şeymiş gibi bir de bizde çok böyle şeyler diyorlar. Riya olmadığı sürece sıkıntı yoktur.
     
    38gayseri ve ukubat bunu beğendi.
  8. Fakr

    Fakr Üye Üye

    Selam

    @İlim Talebesi EbuSuud Efendi "Şeyhulislam" olma yolunda aldığı öğrenim hayatında mushaf mutlaka okumuştur.Bu mushafta Tevbe ayat 72 ve Enam Suresi ayat 52 ve bu içeriklerdeki ayat'ları okumamış mıdır?

    Biz hüsnü zann ederek okuduğunu ama kıraat edemediğini,başka ifade ile idrak edemediğini ya da günümüzdeki bir ifade ile "bu ayetler daha ona inzal olmamış" diyelim.

    Peki İlim Talebesi bu ayat'ları siz oku'dunuz mu?
     
  9. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    dolaylı olarak tekfir etmeden bahsedemezsin. soru ve fetva dahilinde meseleye bakarsın.
    soruda direk dizeler sorulsaydı ve bunlar küfürdür denilse haklı olabilirdin.
    ama soru zaten oradaki zaviyedeki acayip hal ve fiilleri soruyor, fetva da buna göredir. ve haram dediğin olayın haramlığını zaten kabul etmemektedir oradaki şeyh. fetvayı iyi anlamak lazım.

    Mesela ben şöyle bir şey yazsam
    "Cennette sarhoş etmeyen şaraplar vardır, biz de bu dünyada aşk şarabından sarhoş olmuşuz"
    Bu cümlem tek başına küfür müdür değil midir ???
    bu soruma cevabından sonra devam edelim.
     
  10. ukubat

    ukubat Gayretli Üye Üye

    Sahabe zamanında Tarikat diye birşey mi vardır? :)
    Zavallı kinini kusacam derken saçmalamış gene..

    Ayrıca PAPA'yı da ben vurdum :))

    Yıl bindokuzotuz biz o tarihte yokuz
     
  11. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    soruma cevap verememişsin, sanırım ilzam olacağını anladın .

    Yunus emreyi tekfir eden bir hüküm bulman lazımdır, ki fetvada o bozuk haldeki zaviyenin şeyhi tekfir edilirken, Yunus emre tekfir edilmemiştir.
    bozuk hallerine o dizeleri alet edilmesi küfürdür, fetva o zaviyedekilerin hallerine yöneliktir. direk dizelere yönelik değildir.

    zaviyedekilerin o dizeleri kullanması kötüdür, çünkü küfre alet ediyorlar.

    Eşrefoğlu Rumi'nin aynı şekildeki beytini örnek verdim. Eşrefoğlu Rumi , Yunus emreden de meşhurdur Osmanlı zamanında ve kimse küfürdür dememiştir o divanı için.
    Akil ister cennet ü hur ü kusur gılman ola
    Aşıkın hiç meyli yoktur cennet ü ni'masına


    Bu durumda senin görüşün batıl ve boş kalmış oluyor.

    sorumu tekrarlıyayım:
    Mesela ben şöyle bir şey yazsam
    "Cennette sarhoş etmeyen şaraplar vardır, biz de bu dünyada aşk şarabından sarhoş olmuşuz"
    Bu cümlem tek başına küfür müdür değil midir ???
    bu soruma cevabından sonra devam edelim.
     
  12. ihvan

    ihvan Kıdemli Üye Üye

    Peki ilim talebesi biz tasavvufculara ne yapmak gerek? Allah imkan verse hukmun ne olurdu?
     
  13. mütefekkir

    mütefekkir Gayretli Üye Üye

    fetva metnini çok uzun zaman önce de okudum ,fetvalar kitabından da okudum.
    Ebussuud sorulan soruya ve müşahhas örneğe göre fetva verir, aslında tüm fetvaları böyledir.olayın değişik durumlarına göre fetva değişir.
    sen o fetvadan genelleme yapıyorsun. şiire küfür hükmü vermesi onu istimal edene göre hüküm alır fetvada..

    Senin görüşün doğru olsa, daha meşhur olan Eşrefoğlu Rumi'yi tekfir ederdi..çünkü Ebussuud, eşrefoğlu rumiden sonra yaşamıştır .ve Eşrefoğlu ruminin en parlak zamanlarıdır, sadrazam bile Eşrefoğlu Rumi'nin talebesi olmuştur.
    sen şu kaideyi unutuyorsun, küfür olmayan bir söz, suistimal edenin dilinde küfür olabilir..çünkü onu küfür üzere istimal eder..sen bu farkı anlamaktan yoksun kalıyorsun..

    soruma da bu sebeple cevap veremiyorsun :)
     
    ihvan bunu beğendi.
  14. Fakr

    Fakr Üye Üye

    Selam

    İlim Talebesi yazdıklarınız gösteriyor ki ne şiiri ne de ayat'ları anlamışınız.

    Ayrıca sizin ikide bir eleştirdiğiniz hususu yaptığınızı fark edebildiniz mi? Aslında eleştirdiğiniz o kişilerin size "aynalık" yaptığını ve sizin iç dünyanızdan kaynaklandığını size göstermek istediklerinizi kafa gözünüze indirdiğini...

    Bakın ne diyordunuz:"Biz size ayet hadis getiriyoruz.Siz bize şu hoca bu hoca bunu dedi diyorsunuz; bize yorum yapıyorsunuz,tevil ediyorsunuz". Peki İlim Talebesi getirdiginiz fetva 2 ayat'a ters bir fetva olmasına rağmen neden ısrar ederek fetva veren isimleri ve yorumlarını tevilleri üzerinde ısrar ediyorsunuz!?.Acaba yukarıda yaptığınız,söylediğiniz sözü aslında siz de yapıyor olabilir misiniz?

    Hiçbir fark görebiliyor musunuz?

    Hakkınızı helal edin.

    Selametle
     
    ihvan ve ukubat bunu beğendi.
  15. ukubat

    ukubat Gayretli Üye Üye

    Hocam nazikçe çabalarınızı takdir ediyorum ama Necd çöllerinde Vehhabi bedevilerine nasıl laf anlatılmaz ise bu tayfa maalesef itikatlarında ki perişanlık sebebiyle haksöze maalesef teveccüh edemiyorlar..Hariciye kafasında zahirden başka birşey düşünmeye ve idrak etmeye çapları yetersiz olanların bu tip konuları anlaması çok zor.
     
  16. Fakr

    Fakr Üye Üye

    Selam

    İlim Talebesi şiiri ve ayat'ları anlamadığınız gibi bendenizi de tanımamışınız...

    Selametle
     
    ihvan bunu beğendi.
  17. abdullah birisi

    abdullah birisi Gayretli Üye Üye

    ilim talebesi, ilmi şeytandan alıyor sanırım...
     
  18. ALI72

    ALI72 Gayretli Üye Üye

    ilkönce bir sey sorayim ve sonra da buna diyeyim kisada olarak olsa biiznillah ashabi kiram zamaninda tarikat var mi idi veya o tasavvuf denilen seyi ortada olup bugün gibi biliniyor mu idi.Ashabi kiram zamanda tarikat yok idi ve o bugünkü denilen su bizim bilmekte oldugumnuz tasavvuf da yok idi ve bunu o okumus oldugum kitablar da böyle deyip islemektedir ve tarih olarak da cok sonrasindan bahis edilip bunlara dair bilgi de verilmektedir.
     
  19. muallim08

    muallim08 Profesyonel Üye Üye

    Tuzak başlık olmuş. Bence tarikatçıların sahabeye bakışı diye bir başlık atıp içini sahih bilgilerle doldurmak lazım. Çünkü tasavvuf bir asla dönüş çabasıdır.